kontakt

forum pasażerów

8 października 2019 r. odbyło się V spotkanie uczestników Forum Pasażerów. W pierwszej części pracownicy ZTM omówili przykładowe działania realizowane przez ZTM związane z rekomendacjami Rady WTP oraz Forum Pasażerów.

Przedstawione zostały założenia kampanii informacyjno-edukacyjnej „Ustąp” dotyczącej ustępowania miejsc osobom o ograniczonej mobilności oraz zasad przewozu wózków, rowerów i innych przedmiotów. Kampania rozpoczęła się we wrześniu od tematyki dotyczącej osób poruszających się na wózkach. Na spotkaniu pokazane zostały spoty animowane, które wyświetlane są w środkach komunikacji miejskiej. Ich celem jest przekazanie informacji na temat zachowania się w pojeździe oraz zwrócenie uwagi na potrzeby innych pasażerów, szczególnie osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wyświetlony został także film instruktażowy dotyczący prawidłowego postępowania osoby siedzącej na wózku, korzystającej z przejazdu pociągiem SKM. Kolejne etapy kampanii będą uwrażliwiać pasażerów na potrzeby osób z różnymi ograniczeniami - osób starszych, kobiet w ciąży, osób niewidomych, z wózkiem dziecięcym, bagażem, zwierzętami, rowerem itd.

W dalszej części spotkania pracownicy Działu Organizacji i Zarządzania Jakością przedstawili forumowiczom informacje dotyczące wdrożenia jednolitej metodologii szkoleń dla prowadzących pojazdy, w tym opracowany przez Dział Organizacji i Zarządzania Jakością dokument „Standaryzacja szkoleń dla kierowców, motorniczych i kierowników pociągów w zakresie obsługi Pasażera”. Zawiera on jednolite wytyczne dla Operatorów WTP w zakresie programu szkoleń z umiejętności miękkich, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami oraz ograniczeniami mobilności. Wytyczne te zostały uwzględnione w programach szkoleniowych wszystkich Operatorów.  

Uczestnicy Forum Pasażerów zostali zapoznani także z procesem konsultowania wymagań dla pojazdów transportu publicznego w zakresie potrzeb osób o ograniczonej mobilności i percepcji. Pracownicy Działu Organizacji i Zarządzania Jakością podkreślili, że w wyniku dotychczasowych konsultacji zebrano ponad 380 różnych sugestii usprawnień, które są sukcesywnie wdrażane poprzez dodanie szczegółowych wymagań w procesach zakupów nowych pojazdów.

Ostatnia część Forum Pasażerów, przeznaczona na dyskusje, zaowocowała zgłoszeniem przez uczestników spotkania szeregu propozycji zmian i ulepszeń. Wszystkie zgłoszone propozycje zostaną przekazane do odpowiednich komórek organizacyjnych w celu ich rozważenia i ewentualnego wykorzystania w dalszym rozwoju komunikacji miejskiej.

-----

We wtorek 11 czerwca 2019 r. po raz czwarty spotkali się uczestnicy Forum Pasażerów. Spotkanie otworzył Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Omówił bieżące kwestie dotyczące komunikacji na terenie Warszawy i aglomeracji, w tym związane z zakupem nowego taboru oraz zmianami komunikacyjnymi z powodu  rozbudowy II linii metra. Dyrektor wskazał najważniejsze plany rozwoju Warszawskiego Transportu Publicznego, np.  III linię metra na Gocław,  budowę trasy tramwajowej do Wilanowa oraz na Gocław. Zaprezentowane zostały zdjęcia ukwieconych pętli autobusowych i tramwajowych. Projekt ukwiecania krańcowych przystanków realizowany jest od 2017 r. przez Zarząd Oczyszczania Miasta. Dyrektor podkreślił także, że Forum Pasażerów, podobnie jak Rada WTP jest ciałem doradczym, którego celem jest opiniowanie rozwiązań przygotowywanych dla rozwoju komunikacji miejskiej, wskazywanie nowych propozycji oraz konsultowanie różnych kwestii dotyczących transportu miejskiego, w tym rekomendacji wypracowanych przez Radę WTP.

Zgodnie z oczekiwaniami uczestników spotkania zaprezentowane zostały zagadnienia związane z pracą kontrolerów biletów, w tym: szkolenia oraz kwalifikacje, jakie muszą posiadać kontrolerzy, przepisy dotyczące kontroli oraz opłat za przejazdy, urządzenia do weryfikacji ważności i kontroli biletów, przebieg dnia pracy kontrolerów, wyniki kontroli. Uczestnicy spotkania mogli w praktyce sprawdzić ważność swoich biletów oraz zapoznać się z urządzeniem kontrolerskim i procesem wystawienia opłaty w sytuacji braku biletu.  

W trakcie otwartej dyskusji uczestnicy spotkania zgłaszali propozycje zmian i ulepszeń, wśród których znalazły się m. in.:

  • tablice informacyjne i mapki pozwalające na orientację w terenie, szczególnie w okolicach dużych węzłów przesiadkowych;
  • ustawienie biletomatów z uwzględnieniem stron świata lub odpowiednie osłonięcie ich ekranów, aby wyświetlane informacje były lepiej widoczne przy dużym nasłonecznieniu;
  • doposażenie obecnego taboru w dodatkowe poręcze pionowe.

Wszystkie zgłaszane propozycje zostaną przekazane do odpowiednich komórek organizacyjnych i w miarę możliwości wykorzystane w dalszym rozwoju komunikacji miejskiej.

-----

9 kwietnia 2019 r. odbyło się III spotkanie Forum Pasażerów. Tematami wiodącymi były zagadnienia dotyczące wiat przystankowych oraz kształtowania układu komunikacyjnego.

Przedstawiono informacje dotyczące nowych wiat przystankowych, które pojawiły się, w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w Warszawie. Są to trzy rodzaje wiat: konkursowe – ustawione w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach, konserwatorskie – na obszarach objętych nadzorem konserwatorskim oraz seryjne – w pozostałej części miasta. Zaprezentowano także pozostałe rodzaje wiat obecnych na terenie aglomeracji. Przekazano informacje dotyczące procedury ustawiania wiat, istniejących w tym zakresie wymagań, zezwoleń i uzgodnień z urzędami i innymi użytkownikami dróg. Uczestnicy spotkania omawiali konstrukcję wiat oraz dyskutowali o nowych lokalizacjach. Zgłosili także szereg pomysłów dotyczących przyszłych rozwiązań.

Temat kształtowania układu komunikacyjnego dotyczył projektowania sieci połączeń na podstawie analiz ruchu, napełnienia pojazdów, konsultacji społecznych i samorządowych przy spełnieniu wszystkich uwarunkowań wymaganych prawem. Omówiono kwestie związane z planowaniem rozkładów jazdy, częstotliwością kursowania pojazdów oraz działania mające na celu optymalizację połączeń i skracanie czasów przejazdów. Zwrócono uwagę na to, że komunikacja miejska jest systemem, w którym zmiany w kursowaniu linii w jednej części miasta mają wpływ na funkcjonowanie innych połączeń, niekiedy nawet w odległych dzielnicach.

Przedstawiciele ZTM odnosili się też do konkretnych sytuacji opisywanych przez uczestników spotkania oraz do pomysłów usprawnień. Zgłoszone propozycje zostaną przeanalizowane i w miarę możliwości wykorzystane przy projektowaniu systemu komunikacji miejskiej.

-----

22 stycznia 2019 r. w ramach kolejnego spotkania Forum uczestnicy dyskutowali o uciążliwych zachowaniach współpasażerów. Zwrócili uwagę na utrudnienia związane z wsiadaniem i wysiadaniem z powodu pasażerów stojących w pobliżu drzwi, trudności z przejściem wewnątrz pojazdu powodowane m in. przez plecaki i inne bagaże oraz na głośne rozmowy przez telefon. Do tego katalogu należą także agresywne zachowania innych pasażerów oraz skutki przebywania osób bezdomnych w pojazdach. 

Część dyskusji poświęcono utrudnieniom, z jakimi borykają się w podróży osoby z różnymi niepełnosprawnościami oraz innymi ograniczeniami mobilności (w tym osoby starsze, pasażerowie z wózkami, z małymi dziećmi, kobiety w ciąży). Dyskutowano o spotykanym niekiedy braku wrażliwości i zrozumienia ich sytuacji.

Omówienie problemów, na które zwrócili uwagę uczestnicy spotkania, będzie pomocne przy realizacji planowanych kampanii społecznych dotyczących życzliwości i właściwego zachowania w komunikacji.

Kolejnym zagadnieniem było przewożenie rowerów w pojazdach komunikacji publicznej. Omówione zostały przepisy obowiązujące w tym zakresie. Rozważano powody transportowania rowerów komunikacją miejską i możliwości rozwiązań w zależności od różnych sytuacji w pojeździe.

Inne kwestie wskazane przez uczestników spotkania dotyczyły rodzajów dostępnych biletów, rozkładów jazdy, wiat przystankowych, całodobowej infolinii miejskiej i możliwości zgłaszania problemów w czasie rzeczywistym.

Tematy poruszane na spotkaniu, wraz z pomysłami i propozycjami rozwiązań, będą wykorzystane przez Zarząd Transportu Miejskiego do przygotowywania zmian doskonalących funkcjonowanie stołecznej komunikacji miejskiej.

-----

Twórzmy wspólnie jakość Warszawskiego Transportu Publicznego

Zarząd Transportu Miejskiego stale pracuje nad poprawą jakości świadczonych usług. Pasażerowie mogą w różny sposób przekazywać nam swoje uwagi, oczekiwania i potrzeby – rozmawiamy z Pasażerami przez media społecznościowe, prowadzimy badania opinii, organizujemy konsultacje społeczne, spotykamy się z reprezentantami lokalnych organizacji i społeczności.

Do 15 września 2018 r. ZTM oczekiwał na zgłoszenia do udziału w nowej inicjatywie – Forum Pasażerów, której założeniem było zebranie grupy osób otwartych, kreatywnych, pragnących aktywnie i bezinteresownie uczestniczyć w tworzeniu najlepszych rozwiązań dla komunikacji miejskiej w aglomeracji warszawskiej.

Wybór osób nastąpił zgodnie z Regulaminem wyboru uczestników Forum Pasażerów.

W składzie Forum znaleźli się przedstawiciele różnych grup Pasażerów, reprezentujący inne spojrzenia, m.in.: rodzice z małymi dziećmi, osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy czy osoby z różnych części miasta i okolic.

Pierwsze spotkanie uczestników odbyło się 30 października 2018 r. Podsumowanie ze spotkania zostało umieszczone w artykule: Pierwsze posiedzenie Forum Pasażerów za nami.

 

zaplanuj podróż

kalandarz
Zobacz nową stronę Warszawskiego Transportu Publicznego! Zobacz nową stronę Zarządu Transportu Miejskiego! RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Zmieniamy się dla pasażerów

Zmieniamy się dla pasażerów

Warszawski Transport Publiczny to nie tylko autobusy, tramwaje i pociągi zabierające ludzi z przystanków. To także olbrzymie ilości informacji, których codziennie na stronie internetowej Warszawskiego Transportu Publicznego poszukują pasażerowie. Chcą sprawdzić rozkład jazdy, dowiedzieć się czegoś na temat taryfy biletowej, ulg, objazdów albo znaleźć najbliższy Punkt Obsługi Pasażerów. Technologia budowy stron cały czas się rozwija i coś, co jeszcze kilka lat temu było standardem, dziś już nie daje pełnego komfortu użytkowania. Dlatego powstały nowe strony - dla wygody użytkowników treść została rozdzielona na część pasażerska i biznesową. Nowe witryny ułatwią pasażerom wyszukiwanie niezbędnych informacji. Są nowoczesne, przejrzyste i zawierają wiele przydatnych funkcjonalności. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską